Wydrukuj tę stronę
wtorek, 02 październik 2018 06:48

Podatkowa księga przychodów i rozchodów 2018: zmiany w rozporządzeniu

Oceń ten artykuł
(9 głosów)

Zniesienie obowiązku zawiadamiania urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi i powierzeniu jej biuru rachunkowemu, zmiany w zakresie uznawania księgi za rzetelną, brak obowiązków ewidencyjnych przy udzielaniu pożyczek pod zastaw – to tylko niektóre z wielu zmian wprowadzonych w rozporządzeniu w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Większość z nich ma charakter dostosowawczy. Sprawdź, co wprowadzone zmiany oznaczają dla przedsiębiorców.

Dnia 15 września 2018 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1779). Przepisy tego aktu prawnego mają zastosowanie do dochodów uzyskanych i strat poniesionych od 1 stycznia 2018 r. Wprowadzone zmiany podyktowane były m.in. koniecznością dostosowania obowiązującego rozporządzenia do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której treść została zmieniona z dniem 1 stycznia 2018 r.

 

Zawiadomienie o prowadzeniu księgi przez biuro rachunkowe

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów uchyliła § 8 ust. 1 pkt 1 i § 10 ust. 2 i 3 tego aktu prawnego. Przepisy te zobowiązywały podatników do zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu w roku podatkowym PKPiR – dotyczyło to również wspólników spółek niemających osobowości prawnej, którzy rozpoczynali prowadzenie działalności gospodarczej lub w poprzednim roku podatkowym podlegali opodatkowaniu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub prowadzili księgi rachunkowe, a także o powierzeniu prowadzenia tej księgi biuru rachunkowemu.

Zmiana ta ma charakter dostosowawczy, ponieważ obowiązek składania w urzędzie skarbowym zawiadomienia o prowadzenia księgi i powierzenia jej biuru rachunkowemu został zniesiony już 1 stycznia 2018 r., kiedy to w życie weszły przepisy ustawy nowelizującej ustawę o PIT. Konieczne było ujednolicenie regulacji w tym zakresie.

 

Rzetelność księgi

Nowelizacja rozporządzenia wprowadziła również istotną zmianę w § 11 ust. 4 pkt 4 tego aktu prawnego. Zgodnie z nowym brzmieniem tego przepisu:

 

§ 11. 1. Podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy.

(…)

4. Księgę uznaje się za rzetelną również, gdy:

(…)

4) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez organ podatkowy lub w terminie, w którym podatnikowi przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji na podstawie art. 62 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2018 r. poz. 508, z późn. zm.), lub

 

Zmiana wynikała z konieczności dostosowania obowiązujących przepisów do obecnej procedury kontroli celno-skarbowej. Zgodnie z tą procedurą, podatnik poddawany kontroli ma prawo złożyć skuteczną prawnie korektę deklaracji także po wszczęciu kontroli – w terminie 14 dni od jej wszczęcia. Prowadzona przez podatnika księga stanowi podstawę sporządzenia deklaracji, jeśli więc została w tym trybie skorygowana, jest uznawana za rzetelną.

 

Spis z natury – informowanie urzędu skarbowego

Kolejna zmiana również wynika z potrzeby usunięcia rozbieżności w ustawie o PIT oraz rozporządzeniu w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Uchylono § 28 ust. 4 rozporządzenia – przepis ten zobowiązywał podatników do złożenia w urzędzie skarbowym pisemnego zawiadomienia o zamiarze sporządzenia spisu z natury w terminie innym niż na dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Zawiadomienie takie trzeba było złożyć w terminie co najmniej 7 dni przed datą sporządzenia spisu.

Z kolei ustawa o PIT zobowiązuje podatników do obliczenia zaliczki na podatek dochodowy z uwzględnieniem różnić remanentowych, jeśli podatnik spis z natury sporządza na koniec miesiąca. Obowiązek ten nie jest jednak uzależniony od złożenia w urzędzie skarbowym zawiadomienia o zamiarze sporządzenia spisu. Aby rozwiać wątpliwości w tym zakresie, ustawodawca zdecydował się uchylić § 28 ust. 4 rozporządzenia, w związku z czym podatnicy nie mają już obowiązku składania zawiadomienia.

 

Obowiązki ewidencyjne przy udzielaniu pożyczek pod zastaw

W znowelizowanym rozporządzeniu nie znalazły się także § 6 pkt 2, § 18 ust. 2, § 28 ust. 2 pkt 3, a w załączniku do tego aktu prawnego - ust. 1 lit. c. Przepisy te zobowiązywały podatników prowadzących działalność w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw do prowadzenia odrębnych ewidencji. Ze względu jednak na fakt, iż instytucja pożyczkowa może prowadzić działalność wyłącznie w formie spółki z o.o. lub spółki akcyjnej, ustawodawca zdecydował się zlikwidować dodatkowe obowiązki ewidencyjne.

 

Limity płatności gotówkowych i inne zmiany

Zmieniono też § 12 ust. 3 pkt 1c lit. b) rozporządzenia. W nowym brzemieniu przepis ten nie odwołuje się już do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, ale do płatności dokonywanych bez pośrednictwa rachunku bankowego. Modyfikacja ta ma związek z uchyleniem ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2017 r. poz. 2168) i zastąpieniem jej ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646).

Ponadto uchylono też m.in. § 33 ust. 2 ww. rozporządzenia, który zobowiązywał rolników do zawiadamiania urzędu skarbowego o zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

 

Podatkowa księga przychodów i rozchodów z biurem rachunkowym BUCHCOM – sprawdź!

Czytany 3970 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 02 październik 2018 07:04

Artykuły powiązane