czwartek, 26 wrzesień 2013 00:00

Kasy fiskalne 2013: Zwroty i reklamacje a brak paragonu fiskalnego

Oceń ten artykuł
(4 głosów)

Podatnik stosujący kasę fiskalną dla przyjętych zwrotów i uznanych reklamacji prowadzi odrębną ewidencję, do której dołącza dokumenty poświadczające dokonanie sprzedaży. W praktyce zdarza się, że takim dokumentem nie może być paragon fiskalny, ponieważ klient go zgubił lub wyrzucił. Brak paragonu nie pozbawia jednak podatnika możliwości sporządzenia korekty, o ile potrafi on w inny sposób udowodnić dokonanie sprzedaży.

Sytuacje, w których trzeba przyjąć od klienta zwrot lub uznać reklamację, zdarzają się praktycznie w każdym przedsiębiorstwie. Podatnik prowadzący sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, który obroty rejestruje na kasie fiskalnej, wszelkie zdarzenia związane z korektą tego obrotu zapisuje w odrębnej ewidencji. Od 1 kwietnia 2013 roku procedurę postępowania w takim przypadku reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących.

Paragon lub inny dokument

Aby wpis do ewidencji zwrotów i reklamacji został wykonany prawidłowo, musi zawierać wszystkie dane określone w § 3 ust. 4 tego rozporządzenia. Zgodnie z pkt. 6 do wpisu w ewidencji należy dołączyć dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży. Oczywiście w przypadku sprzedaży ewidencjonowanej za pomocą kasy fiskalnej takim dokumentem jest przede wszystkim paragon fiskalny. Brzmienie tego zapisu wskazuje jednak, iż w przypadku braku paragonu może być to inny dokument. Stanowisko to potwierdzają organy skarbowe, a także samo Ministerstwo Finansów.

Urzędy są zgodne

W broszurze wydanej do rozporządzenia z 14 marca 2013 r., opublikowanej na stronie internetowej www.finanse.mf.gov.pl, Ministerstwo podkreśliło, że dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży może być zarówno paragon fiskalny, jak też na przykład wydruk z terminala w przypadku transakcji bezgotówkowej. Opierając się na interpretacjach organów skarbowych sprzed 1 kwietnia 2013 r. podatnik może ująć korektę w ewidencji zwrotów i reklamacji, jeśli tylko jest w stanie udowodnić, że towar został nabyty lub usługa została wykonana w danej placówce. Wśród innych dokumentów potwierdzających sprzedaż można wymienić chociażby podbity w sklepie dowód gwarancyjny czy wręczoną klientowi specyfikację wykonanej usługi. Wnioski wynikające z tych interpretacji organów skarbowych należy uznać za ważne także w obecnym stanie prawnym, ponieważ rozporządzenie z 14 marca 2013 roku jedynie reguluje to, co od dawna stanowiło praktykę podatników.

Warto też porównać przepisy regulujące kwestię sporządzania ewidencji zwrotów i reklamacji z przepisami omawiającymi tę samą procedurę w przypadku ewidencji oczywistych pomyłek. W tym drugim przypadku przepis § 3 ust. 5 pkt 2 wskazuje wyraźnie, iż do korekty należy dołączyć oryginał paragonu fiskalnego. Natomiast w przypadku ewidencji zwrotów i reklamacji mowa jest o dokumencie poświadczającym dokonanie sprzedaży, co daje podatnikowi dużo większą dowolność i tylko potwierdza słuszność powyższych interpretacji.

Dokładne informacje na temat prowadzenia ewidencji korekt znajdą Państwo w naszym poradniku Ewidencje korekt paragonów fiskalnych.

Czytany 8611 razy Ostatnio zmieniany czwartek, 31 październik 2013 10:02

Artykuły powiązane

  • Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT? Zwrot towaru bez paragonu. Jak rozliczyć VAT?

    Zwrot towaru bez paragonu to sytuacja, która wzbudza wątpliwości interpretacyjne. Przepisy wskazują bowiem na konieczność dołączenia do ewidencji „dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży”. Czy zatem można przyjąć zwrot, jeśli klient zgubił lub wyrzucił paragon? Jak w takim przypadku rozliczyć VAT? Sprawdzamy, co na to prawo podatkowe.

  • Jak skorygować błędne dane na paragonie? Jak skorygować błędne dane na paragonie?

    Pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży mogą zdarzyć się każdemu użytkownikowi kasy fiskalnej. O ile jednak w trakcie wystawianie paragonu dane można skorygować na kasie, o tyle po dokonaniu wydruku – już nie. Urządzenia fiskalne nie dają takiej technicznej możliwości. Oczywiście nie pozbawia to sprzedawcy prawa do skorygowania sprzedaży. W tym celu musi prowadzić dwie dodatkowe ewidencje.

  • Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć? Zwrot towaru bez paragonu - czy sprzedawca może go przyjąć?

    Aktualne przepisy umożliwiają klientom zwrócenie lub zareklamowanie towaru. Konieczne jest okazanie dowodu zakupu danego produktu – zwykle jest to paragon fiskalny. A czy sprzedawca może przyjąć zwrot towaru bez paragonu?

  • Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż? Kasa nie ma opcji wydruku NIP nabywcy – jak rejestrować sprzedaż?

    Brak możliwości wydruku numeru NIP nabywcy na paragonie nie zwalnia sprzedawcy z obowiązku stosowania aktualnych przepisów! Jeśli wystawi fakturę do paragonu bez NIP, grożą mu konsekwencje skarbowe. Sprawdź, jaką procedurę należy wprowadzić w takich przypadkach.

  • Wystawianie i wydawanie paragonu z kasy fiskalnej – zmiany od 1 maja 2019 r. Wystawianie i wydawanie paragonu z kasy fiskalnej – zmiany od 1 maja 2019 r.

    Każdy operator kasy fiskalnej musi podpisać oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji – taki wymóg nakładają na niego nowe przepisy. A zasady te uległy istotnym zmianom od 1 maja 2019 r. Doprecyzowano m.in. moment wystawiania paragonu fiskalnego dokumentującego przyjęcie zaliczki – z rozdzieleniem na zaliczki gotówkowe i zapłacone np. przelewem.