Lubisz oszczędzać? My też lubimy, dlatego pokażemy Ci, jak uzyskać 700 zł ulgi z urzędu skarbowego na każdą kasę fiskalną zakupioną przy rozpoczęciu ewidencjonowania sprzedaży. Prawo takie przysługuje wszystkim podatnikom rozpoczynającym pracę z urządzeniem fiskalnym, na mocy art. 111 ust. 4 ustawy o VAT.
Jak to zwykle bywa w przypadku spraw załatwianych w urzędzie skarbowym, konieczne jest dopełnienie pewnych formalności. W przypadku ulgi na kasę fiskalną jest to bardzo ważne, ponieważ niespełnienie choćby jednego wymogu skutkuje utratą prawa do niej.
Wymogi dotyczące uzyskania ulgi do 700 zł na zakup kasy zostały zapisane w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej:
§ 2. 1. Odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:
1) złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
2) rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej "potwierdzeniem";
3) posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Omówmy zatem po kolei wszystkie punkty
Złożenie zawiadomienia
Wzór zawiadomienia o rozpoczęciu ewidencjonowania znajduje się w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących. Należy je wypełnić i złożyć w swoim urzędzie skarbowym najpóźniej na dzień przed fiskalizacją kasy. Oczywiście jeśli zrobisz to wcześniej, tym lepiej dla Ciebie - będziesz miał więcej czasu na załatwienie formalności i pewność, że zawiadomienie dotrze do urzędu na czas (a nie na przykład utnie wraz z Tobą w korku dzień przed ostatecznym terminem).
Rozpoczęcie ewidencjonowania w terminie
O jakich terminach tu mowa? Każdy podatnik, który prowadzi sprzedaż dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, który nie korzystał ze zwolnienia lub je stracił, ma konkretny termin, w którym musi rozpocząć pracę z kasą fiskalną. Niektórzy muszą mieć ją już od pierwszej sprzedaży (sprawdź kto). Inni przekroczyli limit uprawniający do korzystania ze zwolnienia, więc muszą wprowadzić kasę w terminie 2 miesięcy, licząc od zakończenia miesiąca, w którym ten limit został przekroczony. Załóżmy, że przekroczyłeś limit uprawniający do zwolnienia w grudniu 2013 r. Kasę fiskalną musisz wprowadzić, czyli zafiskalizować, najpóźniej 1 marca 2014 r. Jeśli zrobisz to 2 marca 2014 r., utracisz prawo do otrzymania ulgi w wysokości 700 zł za każdą kasę. A tego przecież nie chcesz, prawda? Dlatego zacznij szukać kasy dla siebie przynajmniej na 2 tygodnie przed terminem, aby mieć pewność, że zachowasz prawo do ulgi maksymalnie 700 zł.
Zapłata całości należności
Aby skorzystać z ulgi na zakup kasy fiskalnej, musisz posiadać dowód wpłaty całości należności za to urządzenie. Zapłacenie całej kwoty od razu pozwoli Ci szybko odliczyć lub otrzymać ulgę. Jeśli będziesz ociągał się z zapłatą lub ustalisz ze sprzedawcą możliwość spłaty w ratach, również otrzymasz ulgę, tylko później. Dopiero po dokonaniu wpłaty całości należności można rozliczyć ulgę lub wnioskować o dokonanie zwrotu przelewem na rachunek bankowy.
W zależności od tego, czy jesteś czynnym podatnikiem VAT, czy korzystasz ze zwolnienia z tego podatku, ulgę otrzymasz nieco inną drogą. Czynni podatnicy VAT rozliczają ulgę w deklaracji VAT-7 za miesiąc rozpoczęcia ewidencjonowania lub za miesiące następne. Natomiast podatnicy zwolnieni z VAT składają w urzędzie skarbowym wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.
Sprawdź, jak w praktyce rozliczyć lub wnioskować o ulgę
Pamiętaj jednak, że ulga przysługuje tylko przy rozpoczęciu ewidencjonowania. Jeśli więc zamierzasz wprowadzić więcej kas lub zakupić kasę rezerwową, najlepiej zrób to od razu. Tylko wtedy bowiem będziesz mógł uzyskać ulgę do 700 zł za każde urządzenie.
Załóżmy jednak, że otwierasz kilka sklepów, w których chcesz zainstalować łącznie 10 kas. Jeśli zgłosisz je przy rozpoczęciu ewidencjonowania, będziesz mógł skorzystać z ulgi dla każdej z nich. Jednak nie musisz wprowadzać wszystkich od razu. Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, możesz wprowadzać je stopniowo - począwszy od obowiązującego terminu rozpoczęcia ewidencjonowania, pierwszego dnia każdego kolejnego miesiąca musisz wprowadzić przynajmniej 1/5 wszystkich kas. W omawianym przykładzie - po 2 kasy każdego miesiąca. Takie stopniowe wprowadzanie kas nie
skutkuje utratą prawa do uzyskania ulgi.
Zobacz: Jak nie stracić prawa do ulgi na kasę fiskalną?
Kasa fiskalna używana a prawo do ulgi
Czy Ty też szukasz oszczędności w swojej firmie? Nikt nie lubi przepłacać - dlatego teraz pokażemy Ci, jak nie przepłacić za kasę fiskalną. Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że oszczędzą kupując kasę używaną - takie urządzenia można znaleźć na przykład na różnych serwisach aukcyjnych. Ich ceny zaczynają się już od 500 zł. Fajnie? Na pierwszy rzut oka tak, ale gdy zobaczysz, jakie koszty wiążą się z wprowadzeniem w działalności kasy używanej, z pewnością zmienisz zdanie.
Przede wszystkim, przed rozpoczęciem pracy z kasą fiskalną używaną będziesz musiał wymienić moduł fiskalny. To koszt kilkuset złotych. Dlaczego trzeba to zrobić? Dlatego, iż w pamięci fiskalnej używanej kasy jest na stałe wprowadzony numer NIP poprzedniego właściciela. Aby wprowadzić Twój numer NIP, trzeba wymienić moduł.
Ponadto, rozpoczynając pracę z kasą używaną nie masz prawa do ulgi z urzędu skarbowego w wysokości nawet 700 zł. Tracisz to prawo bezpowrotnie. Dzieje się tak dlatego, ponieważ z ulgi na kasę można skorzystać tylko raz - jeśli kasa była wcześniej używana, ktoś zapewne już z niej skorzystał. Nawet jeśli tego nie zrobił, Ty jako nowy właściciel nie masz do tego prawa. Nie masz faktury wystawionej przez autoryzowany salon sprzedaży kas na swoją firmę, a dowód zapłaty całości należności wynikającej z takiej faktury jest jednym z warunków uzyskania ulgi.
Kliknij po kasy fiskalne w promocyjnej cenie
Powyższe argumenty przekonały Cię, że kupno używanej kasy fiskalnej się nie opłaca? Jeśli nie, pomyśl jeszcze o gwarancji, której być może już nie ma używana kasa. Pomyśl o tym, że mogła być użytkowana w niewłaściwy sposób. Nową kasę fiskalną z elektroniczną kopią paragonu możesz kupić już od 1.299 zł, odliczyć od tego ulgę 700 zł i mieć pełną gwarancję. Tymczasem niech używana kasa kosztuje 500 zł, a wymiana modułu wyniesie 600 zł - przepłacasz jakieś 500 zł.
Nie przepłacaj - kup nową kasę fiskalną w autoryzowanym salonie sprzedaży i ciesz się z oszczędności!